5 redenen om te starten met een Minimum Viable Product

Het is zo verleidelijk: direct starten met ontwikkelen als je een goed idee hebt. Je hebt iets unieks bedacht dus je kunt je niet voorstellen dat andere mensen dit niet zien. Toch is het verstandig om even pas op de plaats te maken en jouw idee te toetsen onder jouw potentiële gebruikers. Het ontwikkelen van een Minimum Viable Product is de ideale manier om dit gedegen te doen. 

Een Minimum Viable Product, oftewel MVP, is het minimale product dat je nodig hebt om de markt op te kunnen gaan. Deze eerste versie van jouw product bevat alleen die functionaliteiten die nodig zijn om erachter te komen of jouw idee aanslaat bij jouw aanstaande klanten. Zo kun je aanstaande klanten al in een vroeg stadium ervaring kan laten opdoen met jouw product. Handig toch? Maar er is meer!

  1. Dankzij jouw MVP weet je precies welk product je moet ontwikkelen

Snel feedback ophalen bij gebruikers, hun ervaringen gebruiken om te bepalen wat je wel/niet gaat ontwikkelen en in welke volgorde. In het ergste geval is het ook een heel natuurlijk no-go moment op het moment dat je merkt dat je product niet aanslaat.

  1. Met een MVP bespaar je kosten

Je voorkomt dat een heel geavanceerd product ontwikkelt waar klanten niet op zitten te wachten. Dit doe je door een minimaal aantal functionaliteiten te ontwikkelen en eerst te toetsen wat gebruikers echt willen. Daarnaast bespaar je kosten in de onderzoeksfase door snel te gaan ontwikkelen.

  1. Een MVP verkort je de onderzoeks- en ontwikkeltijd

Geen ellenlange strategische sessies of gebruikersonderzoeken op papier maar snel in gesprek met echte klanten die een echt product kunnen testen.

  1. Opschalen is een eitje met een goede MVP

Continu bijsturen om tot de ideale MVP en roadmap te komen. Je MVP is al een product dat werkt en kan dus makkelijk worden opgeschaald. Een MVP is klaar voor de toekomst.

  1. Je kunt je product al lanceren voordat het ‘af’ is

Met ‘af’ bedoelen we volledig voorzien van alle mogelijke features. Het product is namelijk wel volledig bruikbaar. Voor een MVP willen mensen al betalen. Dit zijn je early adaptors. Je kunt vroeg beginnen met marketingcampagnes om de eerste gebruikers te enthousiasmeren. Dit levert voordelen als je gaat opschalen. Je gaat ook al inkomsten genereren.

Conclusie: een MVP zou het startpunt moeten zijn van ieder ontwikkeltraject

Let's talk

ready to ignite?

UP