Mamosa, dé e-learningapp die jongeren uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika toegang geeft tot kennis en onderwijs

Over Mamosa

Mamosa werkt aan een toekomst waarin miljoenen jongeren in het Midden-Oosten en Noord-Afrika toegang krijgen tot het beste onderwijs op honderden vakgebieden.

Door IGNE

Design en bouw van gebruiksvriendelijke e-learning app incl. beheerplatform voor het aanmaken van nieuwe e-learnings.

Doorlooptijd

5 weken van concept tot werkende app

Resultaat

Een super gebruiksvriendelijke app, in het Engels, Koerdisch en Arabisch, die bij livegang de eerste 6 e-learnings bevat.

In cijfers

Op dit moment actief in vier landen: Irak, Libanon, Jordanië, en Egypte.

Mamosa, voor een beter leven dankzij onderwijs op hoog niveau

De ambitie van Mamosa is om het leven van miljoenen, laagopgeleide en laaggeletterde, vrouwen en jongeren in het Midden-Oosten en Noord-Afrika te verbeteren. Dit doen ze met toegang tot het beste onderwijs en hulp in het toepassen van het geleerde om geld te verdienen. Kwalitatief hoogwaardige e-learnings, beschikbaar via een app, moeten vrouwen en jongeren inspireren en voorzien van de juiste kennis en skills voor een betere toekomst. Dat is niet alles. Via de Bazaar in de app kunnen ze hun nieuwe vaardigheden direct aanbieden en zo zelfstandig geld verdienen.

“Er zijn in Irak weinig mensen met een laptop of bankrekening; wel heeft bijna iedereen een mobiele telefoon met goed internet. Een e-learningapp met diverse mogelijkheden om mobiel te betalen sluit daarbij mooi aan.” aldus Shapol, initiatiefneemster van Mamosa.

Achtergrond

Met haar studie Internationaal Recht en Midden-Oostenstudie op zak, start de Nederlands-Koerdische Majid Shapol als beleidsmaker bij het ministerie van Veiligheid en Justitie. Na een belletje van een Koerdische jeugdvriendin gaat het roer om. Haar vriendin vroeg haar een zwangerschapsbeha op te sturen omdat ze die nergens kan krijgen. Hét teken voor Majid om haar eigen lingeriezaak te openen in Irak. Voor en door vrouwen, die eerlijk betaald worden, een veilige werkplek krijgen en samen lingerie in alle vormen en maten introduceren.

Haar wens om de lingerie door Koerdische vrouwen zelf te laten ontwerpen en naaien, leidde ertoe dat ze samen met de Nederlandse ambassade een pilot opzet voor een naaicursus. Dit bleek zo’n groot succes dat ze verder wil uitbreiden en meer vrouwen en jongeren toegang wil geven tot onderwijs en daarmee de arbeidsmarkt. Na uitgebreid marktonderzoek i.s.m. een onderzoeksbureau naar onder andere de kanalen die toegang kunnen geven tot het volgen van betaalbaar onderwijs, vormt zich het plan voor Mamosa.

Een vak leren én direct toegang tot de arbeidsmarkt

In samenwerking met professionele docenten en gevestigde beroepsopleidingen wordt per opleiding een gestructureerd curriculum neergezet. Door opleidingen op verschillende niveaus aan te bieden, kunnen studenten op hun eigen niveau instappen en doorleren. Opleiding afgerond? Dan ontvangt de student een certificaat en direct toegang tot de ‘Bazaar’. Een soort Google Maps waar je je als ondernemer presenteert en geholpen wordt om jouw product te verkopen. Zo helpen we jongeren van start tot aan een succesvol werkend leven.

Wist je dat: Mamoso betekent ‘onderwijzer’ of ‘begeleider’ in het Koerdisch. Klinkt, zelfs als je geen Koerdisch spreekt, lekker toch?

Eenvoud en toegankelijkheid voorop

Omdat veel jongeren in Noord-Afrika en het Midden-Oosten geen laptop hebben, is de app alleen voor mobiel ontwikkeld. Daarnaast was het een must om de app meertalig te ontwikkelen. Bij start in ieder geval in het Engels, Koerdisch en Arabisch. Een mooie uitdaging, want vergeet niet dat je in het Arabisch en Koerdisch alles moet spiegelen. Dankzij de intensieve samenwerking en snelle, goede feedback van het team van Mamosa is dit allemaal gelukt.

Op basis van de bestaande design en brandguide, hebben we in meerdere workshops samen met Mamosa de ideale user flows uitgedacht voor zowel de e-learningapp als het beheerplatform. Alles met de groeiambities én technische haalbaarheid in het achterhoofd. Via het beheerplatform kan het team van Mamosa zelf eindeloos nieuwe leerprogramma’s klaarzetten en aanpassingen doen.

“Ik ben zeer te spreken over hoe IGNE, in het bijzonder Max en Jeroen, mij hebben geholpen en meegenomen in het (ontwikkel)proces. De oprechte betrokkenheid gaf mij het vertrouwen dat ik goed op weg was..” aldus Shapol

Ook de komende tijd blijven we de tech partner van Mamosa. Wij kijken ernaar uit om Mamosa de komende jaren verder te helpen in het realiseren van hun ambitie om miljoenen vrouwen en jongeren eenvoudig toegang te geven tot kwalitatief hoogwaardig onderwijs!

jeroen@igne.nl06 27 01 59 30
Jeroen van Geelen
Directeur
Volgende case

SLO zorgt ervoor dat leerlingen het juiste onderwijs krijgen om in de toekomst succesvol te zijn