TimeSteps, hét platform voor mantelzorgers en mensen met dementie

Over TimeSteps

TimeSteps vergroot de zelfredzaamheid van mensen met dementie en maakt de zorg van mantelzorgers makkelijker met de inzet van technische oplossingen.

Door IGNE

Redesign en herbouw van de native Android en native iOS TimeSteps app en de herbouw van de Mantelzorg web app.

Doorlooptijd

8 sprints van 2 weken.

Resultaat

Twee native TimeSteps apps voor iOS en Android én een Mantelzorg web app voor mantelzorgers.

In cijfers

Eerste maand na livegang al 1.000 verkochte licenties.

TimeSteps geeft je weer grip op je dag

Voor mensen met dementie kunnen eenvoudige dingen als klok kijken, checken wat er op de agenda staat of zelf afspraken plannen, ineens heel lastig zijn. Ze verliezen hun besef van tijd. De TimeSteps app, voor iOS en Android, helpt ze om weer grip te krijgen op hun dag. De app spreekt de datum en tijd uit, net als activiteiten die op de agenda staan. Iets wat ze nog goed begrijpen.

De agendafunctionaliteit gaat nog een stap verder. Afhankelijk van de fase van het ziekteproces waarin iemand zich bevindt, kan de gebruiker meer of minder. Staat iemand nog aan het begin van het proces, dan is er het maandoverzicht van alle afspraken en kan er zelf een afspraak gemaakt worden. Naarmate de ziekte vordert, wordt de agenda eenvoudiger en is er alleen ‘gisteren, vandaag en morgen’ te zien en vervalt de mogelijkheid om zelf afspraken te maken.

TimeSteps is er ook voor mantelzorgers

De TimeSteps app is gekoppeld aan het platform voor mantelzorgers. Hier kunnen familie, vrienden, verzorgers en vrijwilligers de zorg coördineren. Ze beheren de agenda op afstand, kunnen persoonlijke herinneringen inspreken en to-do’s verdelen onder verschillende verzorgers. Zo helpt TimeSteps ook het leven van mantelzorgers iets makkelijker te maken.

“Dankzij TimeSteps kan mijn vader eindelijk de tijd weer lezen.” mantelzorger en gebruiker van TimeSteps

Eenvoud aan de voorkant bleek complex aan de achterkant

Tim en Ton, bedenkers van TimeSteps, hadden hun idee tot in de puntjes uitgedacht en getest bij gebruikers. Er was zonder meer interesse en de potentie werd ook door investeerders en ontwikkelaars gezien. Toch bleek de eenvoud waar de app om vroeg, technisch niet eenvoudig te realiseren. De voormalig tech partner van TimeSteps leverde een versie van het platform en de app die niet gebruiksvriendelijk was, nog vol zat met bugs en niet voldeed aan de wensen. Zo kon de app helaas geen gesproken herinneringen uitspreken, die cruciaal zijn voor het succes van de app. Hoewel gebruikers enthousiast waren over het concept, moest de oplossing volledig herzien worden om te voldoen aan de verwachtingen.

Hoe het allemaal begon

Tim en Ton hebben beiden meegemaakt wat de gevolgen van dementie kunnen zijn. Waar Tim zijn oma zag verslechteren door dementie, verloor Ton zijn vrouw Hester al op 55-jarige leeftijd aan de gevolgen van dezelfde ziekte. Beide zagen hoe ogenschijnlijk eenvoudige zaken ineens niet meer vanzelfsprekend waren, te beginnen bij het niet meer kunnen klokkijken.

Toen de twee mannen elkaar tegenkwamen op een informatieavond voor jonge mensen met dementie, was het zaadje geplant. Ton was vastberaden om ‘alle Hesters van deze wereld’ te helpen om beter te leven met dementie. Tim wilde als health innovator niets liever dan zijn kennis inzetten om werkende oplossingen te ontwikkelen voor mensen die het echt nodig hebben.

IGNE gaat all-in, nu en in de toekomst

Na het mislukken van de eerste versie van de app, besluiten de mannen van TimeSteps een ander soort partner te zoeken. Eentje die resultaat durft te garanderen en een lange termijn partnership wil aangaan. Deze wens van TimeSteps sluit naadloos aan op de wens van Amulet (dochterbedrijf van IGNE) om met technische oplossingen het verschil te maken voor mensen die het echt nodig hebben. Wij boden Tim en Ton dan ook vaste prijs voor het herbouwen van de twee native apps voor Android en iOS én het bouwen van de crossplatform webapp.

IGNE en Amulet: Amulet is het dochterbedrijf van IGNE dat zich focust op e-health en social impact bedrijven. Amulet maakt software waar mensen gelukkiger van worden. Apps die, als een amulet, geluk brengen.

Of dit bijzonder is? Wij vinden van niet. Wij geloofden sterk in onze oplossing en vinden dat je resultaat mag durven beloven. Het motiveert ons om daadwerkelijk tot een werkende oplossing te komen op de meest efficiënte manier. En dat is gelukt!

Met trots lanceerden we op 30 augustus 2022, na 8 ontwikkel sprints van 2 weken, zowel de iOS als Android app. Beide inclusief gesproken berichten en een super gebruiksvriendelijke webapp voor mantelzorgers.

All-in is ook echt all-in

Na de succesvolle herbouw, waarover TimeSteps meer dan tevreden is, zijn wij van ‘gewoon’ partner naar ‘mede-eigenaar’ gegaan. Dat vinden wij wel bijzonder. Dankzij het vertrouwen van Tim en Ton in IGNE, zijn wij mede-verantwoordelijk geworden voor het succes van TimeSteps. De komende jaren is TimeSteps dus verzekerd van een tech partner die er echt voor gaat en minstens zoveel belang heeft in het ontwikkelen van een werkende oplossing.

In ons blog ‘Zo zorg je dat jouw tech partner all-in gaat’ vertellen we je hoe ook jij dit voor elkaar kunt krijgen.

De kracht ligt in onze gedeelde netwerken en kennis van de doelgroep

Waarom het nu wel lukte om de apps naar wens te bouwen? Omdat onze ervaring in het bouwen van zorgapps ons veel inzichten heeft gegeven over de doelgroep. We snappen niet alleen wat er technisch nodig is maar weten wat er speelt bij de eindgebruikers. Ook nu, bleek dit weer essentieel in het laten slagen van de oplossing.

“Ik ben ontzettend blij dat het Amulet is gelukt om onze droom te realiseren. De apps zijn wat we ervan gehoopt hadden en het grote aantal verkochte licenties geeft ons de middelen om de apps de komende jaren verder te ontwikkelen.” aldus Tim van Santen, bedenker van TimeSteps.

De samenwerking met TimeSteps gaat zelfs nog verder. In de gesprekken die TimeSteps voerde met investeerders stonden wij naast Tim en Ton. Onze ervaring in het verkrijgen van financiering en het komen tot een passende financieringsconstructie, heeft TimeSteps gesterkt in hun gesprekken. Daarnaast hebben we door onze netwerken te combineren, de eerste 1.000 verkochte licenties al binnen. Zo creëerden we een win-win voor alle betrokkenen.

En nu? De komende jaren bouwen wij met TimeSteps verder aan de apps om mensen met dementie nog zelfredzamer te maken en mantelzorgers verder te ondersteunen. Hou www.timesteps.nl in de gaten voor alle ontwikkelingen.

jeroen@igne.nl06 27 01 59 30
Jeroen van Geelen
Directeur
Volgende case

Mamosa, dé e-learningapp die jongeren uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika toegang geeft tot kennis en onderwijs