Investeerders zijn op zoek naar startups met deze kenmerken

Een bedrijf met deze kenmerken is op weg naar succes.

Het is geen geheim: investeerders willen geld. Het hele idee achter investeren is dat jouw geld jouw eigen fysieke uren gaat vervangen en dus in jouw plaats te werk gaat. Ze verwachten daarom rendement van hun investeringen. Aan hen de taak om de startups te identificeren die succesvol zullen zijn.

Weten waar investeerders precies naar op zoek zijn, kan van een prima ondernemer die aardig zijn boterham verdient een super ondernemer maken. Het is niet alleen een formule om jouw pitch te verbeteren, het kan je ook een indicatie geven van het succespotentieel van jouw startup. Beleggers kunnen natuurlijk slechte keuzes maken, we zijn allemaal mensen: wie maakt er geen fouten? Waar het hen om gaat, is de intentie (lees: ambitie) van de potentiële ondernemers in hun vizier. Om de hoge kanshebbers te spotten.

Als jouw bedrijf de kenmerken heeft die de interesse van investeerders trekken, weet je dat je in de richting gaat. Aan de andere kant, als dat niet het geval is, heb je op zijn minst een idee van welke richting je moet inslaan als je moet pivotten.

En zelfs als je niet snel een bedrijf wilt starten, zal het analyseren van een bedrijf zoals een VC ertoe leiden dat je betere keuzes maakt met betrekking tot jouw persoonlijke investeringen. Het blijft immers een hoog effectieve en productieve mentaliteit.

Stap dus in de schoenen van de investeerder en evalueer jouw startup vanuit hun perspectief. Je zult merken dat je op zoek bent naar deze kenmerken om het als een waardevolle investering te worden beschouwen;

Geliefd = Tractie

Het meest opwindende dat een investeerder kan horen, is dat iemand anders over jouw startup praat. Een product (of dienst) dat zo goed loopt, dat mensen er andere mensen over willen vertellen. Dit staat gelijk aan een product dat al op weg is naar succes omdat het geliefd is.

Grip hebben op jouw startup toont aan dat het verkoopbaarheid is. Gegevens die aantonen dat mensen bereid zijn om met uw product om te gaan, zijn essentieel - of het nu gaat om feedback van enquêtes of resultaten van demo's: mensen willen meedenken en dat betekent dat er hart voor de zaak is. Daarnaast scoor je bonuspunten wanneer je deze ingewonnen feedback kunt koppelen aan verkoopcijfers, dus dat jouw basis al voldoende marktwaarde heeft. 

Als mensen al enthousiast zijn over jouw startup en jouw idee aan populariteit wint op de markt, dan is een eerste stap richting succes al gezet.

Maar hoe krijg je grip? Welnu, het antwoord is de reden waarom tractie zo waardevol is - het is moeilijk te krijgen. Je kunt mensen niet dwingen jouw product nodig te hebben. Je kunt er reclame voor maken op een manier die mensen aanmoedigt om het te willen, maar grip krijgen blijft een organisch proces. De beste manier om tractie op te bouwen, is simpelweg door een goed idee te hebben en deze idee door klanten en publique te laten evalueren.

Marktgroei

Een grote markt beschouwt men als onvoldoende argument om het potentieel van succes in te schatten - een groeimarkt daarentegen is dat wel. Met name een markt die exponentieel groeit

Investeerders willen hun geld zien groeien. In een markt die stagneert, is het voor een bedrijf veel moeilijker om uit te breiden. Lagere actuele omzetcijfers kunnen worden vergeven wanneer de markt snel groeit

Als je een startup opricht in een groeimarkt, zal jouw bedrijf er in principe de facto groeien. Je volgt in wezen een trend, lift mee op een niet zelf gegenereerde hot topic. Als je successen op korte termijn maar ook in de toekomst wilt behalen, bouw dan aan de toekomst: houd die hype in stand door deze uit te breiden. De meeste markten in de technische industrie stonden een paar jaar geleden nog in de kinderschoenen en zijn nu enkele van de meest waardevolle

Gevestigd zijn in een groeimarkt in plaats van het beschikken over een grote markt, is een veelbelovender kenmerk van succes.

Concurrentievoordeel

De belangrijkste vraag die een investeerder jou gaat stellen, is waarom ze in jouw bedrijf moeten investeren. Waarom is jouw idee beter dan andere? Waarom kiezen klanten  jouw product in de plaats van die van concurrenten? Ze willen jouw Unique Selling Points (USP’s) en dus concurrentievoordeel weten

Zonder voordeel is er niets dat jouw product onderscheidt - er is geen reden om het te willen hebben. Als je jezelf niet kunt onderscheiden, ben je algemeen en wordt generiekheid niet geassocieerd met succes. Hard, maar waar

Er zijn natuurlijk talloze soorten concurrentievoordeel. Voorbeelden zijn;

  • (Moeilijk) Een monopolie-voordeel - waarbij je het enige product in jouw soort bent;
  • (Makkelijker) Een deskundig voordeel - wat betekent dat je één van de weinige mensen bent met het vermogen om jouw idee uit te voeren, of;
  • (Makkelijkst) Een productvoordeel - bewijst dat wat je te bieden hebt, beter is dan alternatieven op de markt, of het nu gaat om snellere resultaten of sterkere voordelen.

Wat jouw voordeel ook mag zijn, het moet bestaan - als in: die moet er wel zijn. Anders is er geen reden waarom jouw startup (potentieel) beter presteert dan andere en dus wekt het ook geen interesse op bij investeerders.

Een exitstrategie

Een start-up ingaan en plannen hoe je eruit kunt komen, kan contra-intuïtief aanvoelen - het kan verkeerd-om overkomen omdat je maar aan het begin staat van jouw avontuur. Overweeg het volgende: een magnetische noorden kalibreert een kompas, oftewel: door jouw einddoel terug naar jouw huidige situatie uitwerken maakt je automatisch een plan over meerdere jaren. Als investeerders jou echter hun geld geven, verwachten ze dat je het bedrijf in de toekomst verkoopt, zodat ze winst kunnen maken - daarom is het gunstig om deze verwachting te verwerken in jouw strategie

Zelfs als de gedachte om jouw bedrijf los te laten of vooruit te plannen voor een mogelijke mislukking, persoonlijk niet goed bij je past, is het een belangrijk aspect voor elk bedrijfsmodel.

Met een goed gedefinieerde exitstrategie en het consequent opnieuw ëvalueren hiervan kun je jouw financiële prestaties beter volgen. Je kunt het gebruiken om te zien hoe je op schema ligt met het behalen van doelstellingen. Over het algemeen zet het hebben van een exitstrategie je in een betere positie om de financiën te beheren - een element van succes bij het opstarten dat niet mag worden genegeerd.

Een Chief Evangelist

Een begrip bedacht door Guy Kawasaki tijdens zijn tijd bij Apple - er moet iemand komen die bereid is alles aan het bedrijf te geven. De “Chief Evangelist” inspireert de investeerder met hun passie voor hun droom. Een evangelische leider zorgt ervoor dat jouw startup iets groters wordt dan het is.

Het hebben van deze persoon in jouw bedrijf - bij voorkeur als een van de oprichters - zorgt voor de nodige inspiratie voor succes. De cultuur van een bedrijf zijn de mensen. Geleid worden door iemand die mensen in het bedrijf laat geloven én hen passie en enthousiasme geeft voor wat ze doen, is wat het soort bedrijfscultuur creëert dat geschiedenis wil schrijven en de wereld wil veranderen.

Het psychologische aspect van succes mag niet over het hoofd worden gezien. Een idee is misschien briljant, maar het moet briljant worden verkocht om zijn potentie waar te maken. De mensen die bij uw startup betrokken zijn, zijn net zo belangrijk als de producten, de gegevens en de financiën. Je mag het gezicht van jouw bedrijf kiezen - kies verstandig.

Een goed probleem

Jouw startup-idee is in wezen een oplossing voor een probleem. Je identificeert iets dat beter zou kunnen zijn, zodat je een manier vindt om het beter te maken en dat te verkopen. Het probleem kan alleen iets onbeduidends zijn, maar u kunt er toch een idee op vormen - niets houdt je tegen. Als je echter een ‘goed probleem’ oplost, gaan investeerders je in de gaten houden.

Hoe beter (of slechter) een probleem is, hoe aantrekkelijker het idee van een oplossing lijkt. Een goed probleem is er een:

  • Populair - veel mensen hebben dit probleem en daarom heb je veel potentiële klanten.
  • Groeien - een groeiend probleem duidt op een groeimarkt.
  • Dringend - wanneer een probleem snel moet worden opgelost, zal jouw bedrijf sneller groeien.
  • Duur - problemen die duur zijn om op te lossen, kunnen een hogere prijs vragen.
  • Verplicht - een onvermijdelijk probleem zorgt voor een noodzakelijke oplossing.
  • Frequent - hoe vaker een probleem optreedt, hoe vaker mensen jouw oplossing nodig hebben.

Als jouw idee een probleem oplost dat een of meer van deze functies heeft, heb je een winnend idee op het programma staan: een investering die de moeite waard is.

Samenvatting

Het vinden van een toekomstig succesverhaal is niet puur een geluksspel. Je kunt potentieel vinden door op de juiste plaatsen te zoeken - door de juiste eigenschappen te kennen.

Als u uw kansen op het verwerven van investeringen wilt vergroten of het groeipotentieel van uw bedrijf wilt evalueren, let dan op deze kenmerken in uw bedrijf;

  1. Jouw product wint aan grip. De markt is al bezig met jouw idee.
  2. Je bevindt je in een groeiende branche. Jouw startup is klaar om op de hype mee te liften.
  3. Je hebt een concurrentievoordeel. Iets onderscheidt jouw bedrijf. Er is een reden (of meerdere) om jouw product te verkiezen boven andere.
  4. Je hebt een exitstrategie opgesteld. Je weet waar je moet zijn de komende jaren en hebt het helder op je netvlies hoe je moet groeien.
  5. Het gezicht van jouw startup is een evangelische leider. Iemand is bereid om anderen te laten geloven in jouw bedrijf.
  6. Jouw idee lost een goed probleem op. Hoe belangrijker het probleem is dat je het oplost, hoe relevanter jouw product zal zijn.

Een bedrijf met een van deze eigenschappen heeft een hogere potentiële groei dan een bedrijf zonder. Hoe meer het bezit, hoe groter de kans om een ​​succesvolle startup te worden.