IGNE siert cover Utrecht Business Magazine

In het nieuwste nummer van Utrecht Business Magazine staat een uitgebreid interview met Jeroen van Geelen over de missie van IGNE. Jeroen vertelt uitgebreid over onze manier van werken, onze doelen en over wat we tot nu toe hebben gebruikt. Lees hieronder het hele artikel!

Jeroen van Geelen studeerde Bedrijfskunde met aansluitend een master in Entrepreneurship & New Business Venturing. “Innoveren, nieuwe dingen maken waar mensen baat bij hebben, heeft me altijd getriggerd.”
Dat leidde aanvankelijk nog niet tot een eigen bedrijf. “Mijn eerste baan was bij een verzekeraar. Daarna heb ik in de hr-software gewerkt en later had ik veel te maken met fusies en overnames.”
Toch kroop het bloed al snel waar het niet gaan kon. “Naast mijn werk zette ik een jeugdzorgorganisatie op. Uiteindelijk hielpen we met meer dan 100 collega’s ruim 1.000 kinderen. Een hectische tijd, met twee rollen tegelijk. Maar het gaf heel veel voldoening.”

Tijd om na te denken
Een ernstig ongeval en revalidatie zorgden voor een reset in Van Geelens leven en loopbaan. “Er was tijd en besef om na te denken met als terugkerend onderwerp: wat vind ik echt belangrijk? En hoe ga ik dat vormgeven?”
Dat bleek een onderneming op het snijvlak van technologie en maatschappelijke relevantie. “Door software kun je met een relatief klein team vele miljoenen helpen bij hun levenskwaliteit. Dat besef vormt nog altijd de kern van wat ik doe.”

Rots in de branding
Na een korte oriëntatie bij een zorgdienstverlener en een investeringsmaatschappij vond Van Geelen drie jaar geleden zijn bestemming: hij kwam aan boord bij IGNE. “Mede-eigenaar Wiert Omta was er toen al. Hij is het technisch brein van het bedrijf; letterlijk en figuurlijk onze rots in de branding.”
De activiteiten van IGNE zijn tweeledig, maar nauw verweven: softwareontwikkeling en een venture studio. “Daar helpen we in co-creatie innovatieve startups om hun droom te verwerkelijken. De nadruk ligt op ondernemers met maatschappelijke impact in de zorg en hr. De initiatieven in de zorg vallen onder het label Amulet.”

Ballen op het blok
Bij startups voegt IGNE meer toe dan alleen technologie. “Softwareontwikkeling is zo’n driekwart van onze inzet. Daarnaast ondersteunen we in het bepalen van de strategie, het opstellen van een bedrijfsplan of het binnenhalen van funding.”
De betrokkenheid kan ook betekenen dat er risico wordt gedragen. “All-in betekent ook echt all-in. Onze ballen liggen dan op het blok, in goed Nederlands. Dat kan op verschillende manieren, van een kickbackfee tot participatie.”

Heart Of Health: Vruchtbare Utrechtse bodem
Jeroen van Geelen is positief over Utrecht als locatie voor startups en scale-ups. “ROM Utrecht Region draagt bij aan innovatie en groei. Verder is de gemeente steeds actiever. Het gemeenschappelijke label Heart of Health is IGNE op het lijf geschreven. Ook een initiatief als de Health Hub Utrecht juichen wij toe.” Deze alliantie jaagt samenwerking aan met een positieve invloed op de gezondheid en het geluk van inwoners.

Ondernemersverenigingen spelen eveneens een rol in het Utrechtse zakelijke klimaat. “We zijn lid van Business Eiland Utrecht. Een club met prima initiatieven en bijeenkomsten waarbij je telkens weer leert van andere ervaringen.”


Geen blad voor de mond
De startups waarmee IGNE samenwerkt komen uit het steeds grotere netwerk van het bedrijf. “En met een kantoor in Dotslash bevinden we ons midden in een interessante community. Mond-tot-mondaanbeveling werkt het beste, is onze ervaring. Hoe de verbinding ook tot stand komt, we gaan graag het gesprek aan.”
Belangrijke criteria voor een succesvolle match zijn het commitment en de reële verwachtingen van de ondernemer. “Die moet goed beseffen dat maar 1 op de 9 startups succesvol is. Het is een kwestie van hard werken, vallen en telkens weer opstaan. Verder nemen we als sparringpartner geen blad voor de mond. Daar moet je tegen kunnen.”

Intensieve interactie
Bij de ondersteuning door de venture studio van IGNE is er in de beginfase een intensieve interactie. “We besteden veel tijd om elkaars ambitie, motieven en toegevoegde waarde te doorgronden,” stelt Van Geelen. “Meestal zo’n 8 tot 12 uur per week in de eerste periode. In die fase vragen we ondernemers om bij ons op kantoor te werken. Je merkt dan dat kennis en ervaringen op een natuurlijke manier worden uitgewisseld.”


Mee-ademen en waarde toevoegen
Vaak leidt de inzet van de softwareontwikkelaars van IGNE tot een Minimal Viable Product (MVP). “Deze eerste versie van een toepassing wordt gebruikt om feedback van klanten te krijgen. Tijdens dat traject staat de inzet van onze ontwikkelaars op een lager pitje. Later kunnen we dan weer opschalen. In feite ademt de inzet mee met de ontwikkelingsfase van een startup.”
Daarbij gaat het altijd om maatwerk. “Als een startup zelf developers in dienst heeft, denken wij vooral mee over design en architectuur. Of we maken een verdeling tussen front-end en back-end-development. Er is nooit sprake van gedwongen winkelnering. Onze betrokkenheid moet waarde toevoegen.”

Wachtlijst met developers
Als het idee van een startup levensvatbaar is, helpt IGNE ook bij het vormen van een team. “Vaak nemen wij de eerste eigen developer aan. Die leiden we op, zodat later bij de overstap naar de startup een vliegende start wordt gemaakt.”
De maatschappelijke missie van IGNE blijkt ook op de arbeidsmarkt een sterke troef.

“We hebben geen moeite om ontwikkelaars aan te trekken,” stelt Van Geelen. “Er is zelfs een wachtlijst. Een luxepositie, dat zeker. Nieuwe medewerkers worden getriggerd door de technologische uitdagingen en onze startupcultuur. Maar mensen slaan vooral aan op de maatschappelijke impact van IGNE. Je werkt hier aan gave oplossingen die de gezondheid en levenskwaliteit verbeteren. Op die doelstelling sturen we ook kwantitatief. Zo gaat meer dan 50% van onze tijd naar impact-projecten. En moeten met onze eigen oplossingen in 2028 minstens 50.000 mensen zelfstandiger thuis kunnen wonen.”



Vruchtbare vibe
Het IGNE-team telt 23 medewerkers. “De helft daarvan is vrouw. Ook is er een mooie mix van Nederlanders en collega’s die van oorsprong uit andere landen komen. Bijvoorbeeld Iran, Turkije en Rusland. Iemand die huis en haard achterlaat om elders een leven op te bouwen, heeft een urgentie die wij niet of nauwelijks kennen. Dat levert een vruchtbare, gezamenlijke vibe op.”

Innovatie versnellen
Adaptie van nieuwe technologie in het publieke domein gaat vaak traag, weet Van Geelen. “Zakelijke klanten waarvoor wij werken, kennen een andere dynamiek. Die afwisseling is prettig en ook functioneel heeft de mix meerwaarde. Goed voorbeeld is een door een zakelijke klant, Biccy, bedachte toepassing waarbij met NFC-technologie een digitaal visitekaartje wordt ontsloten. Wij gebruiken deze oplossing nu ook voor de snelle toegang tot cliëntdossiers in zorginstellingen. Zo helpen commerciële componenten om innovatie in de zorg te versnellen.”

Op de achtergrond
De corebusiness van IGNE – technologie en software – is geen doel maar een middel, benadrukt Van Geelen. “We helpen ondernemers en vernieuwers om innovaties te ontwikkelen waardoor mensen gelukkiger, beter en langer leven. Daarbij brengen wij kennis en faciliteiten in, maar het is nooit óns succes. Wij blijven op de achtergrond. De startup of opdrachtgever krijgt het podium en groeit door. In feite willen we onszelf telkens overbodig maken.”

Ruimte geven
Wanneer is dat gelukt? “Als startups en opdrachtgevers zelfstandig willen en kunnen opereren. Ook een – gedeeltelijke – exit bij een startup kan een logisch moment zijn. Dan ontstaat ruimte voor partijen die in een volgende fase meer toegevoegde waarde hebben. Ook daarbij geldt: het succes van de innovator staat centraal. Met ons én na ons.”



Bron: https://www.utrechtbusiness.nl/magazine/artikel/1784/38662/de-maatschappelijke-missie-van-igne-we-willen-overbodig-worden

UP