Eyevestor wil goede voorbeeld zijn in wereld van perverse prikkels

Een digitaalplatform dat de toegankelijkheid en betrokkenheid tussen ondernemers,hun klanten en andere belanghebbenden als aandeelhouders eninvesteerders vergroot, dát is de kracht van Eyevestor. Via Eyevestor kan elk bedrijf aandelen verkopen in ruil voor werk en/ofkapitaal. ,,We leven in een schuldmaatschappij. Eyevestor is wat mij betreft dé manier om die te veranderen in een verbondenaandeelmaatschappij.’’

Eyevestor is een sharefunding platform dat elke organisatie – mkb, startup of scaleup – prachtige kansen biedt om méér met het eigen vermogen te doen, vertelt oprichter en eigenaar Gijs Dalen Meurs. Op het platform kan een eyeventure, zoals een bij Eyevestor aangesloten bedrijf wordt genoemd, kapitaalophalen en mede-eigenaren geautomatiseerd beheren. Dalen Meurs: ,,In negen van de tien gevallen heeft een bedrijf groeiplannen of wil eenondernemer een secundaire markt creëren. Maar je kunt ook financiering ophalen omdat je als eigenaar van een bedrijf een werknemersparticipatie wil opstarten. Eyevestor is een integrale oplossing voor alle mogelijkheden met aandelenkapitaal.’’

Niet onbelangrijk: deelnemende ondernemers kunnen zelf de voorwaarden bepalen waarop en aan wie ze hun aandelen via het platform verkopen.Anders gezegd: als ondernemer kun je zelf beslissen hoe actiefinvesteerders zijn en hoeveel zeggenschap de mede-eigenaren krijgen. Dalen Meurs: ,,Normaal gesproken, op de traditionele manier dus, is het zo dat een persoon die 30% van de aandelen bezit, ook 30%stemrecht heeft. Maar als ondernemer via ons platform kun je zelf beslissen wie wat wanneer kan doen en te zien krijgt. Met vier membertypes kan je elke stakeholdergroep haar eigen plichten en rechtengeven.’’

Mogelijkheid om eigen marktplaats in te richten

Eyevestor is tegelijkertijd een boekhoudkundig platform: het aandelenkapitaal is gedigitaliseerd en gecentraliseerd. Er zijn tien transactietypes. Daarnaast krijgt elk bedrijf de mogelijkheid een eigen marktplaats op het platform in te richten. Wanneer opengesteld door de eyeventure kunnen mede-eigenaren op deze mini-beurs aandelen in de vorm van eyecons kopen of verkopen. Verder is er een community-gedeelte, voor een optimale verbondenheid tussen ondernemers en hun investeerders, de co-owners. Met onder meer artikelen, blogs en filmpjes kunnen eyeventures in verschillende tabbladen (potentiële) mede-eigenaren laten zien waar het geld van een investeringsronde naar toe gaat.

'Ook mijn moeder moet het kunnen gebruiken'

Dalen Meurs benadrukt de laagdrempeligheid van Eyevestor: het platform maakt het digitaliseren, kopen en verkopen van aandelen toegankelijk en eenvoudig voor alle bedrijven. ,,Het is geschikt voor 99% van de bedrijven. We proberen aandelen weer zo basaal mogelijk te maken, net als in de zestiende eeuw. De hoogste missie is eigenlijk mijn moeder. Zij vindt het bijvoorbeeld leuk om te investeren in de kapper, waar zij al tien jaar komt. Niet alleen uit financieel gewin, maar juist ook omdat ze in zijn groeiplannen gelooft. En hem wil steunen en verder wil helpen uitdragen."

Het is logisch om te investeren in bedrijven waar je echt bij hoort, wiens producten je consumeert en gebruik van maakt, meent Dalen Meurs. ,,Het is bovendien veilig, legaal en transparant. En echt heel eenvoudig in verhouding met de analoge wijze zoals het al honderden jaren gaat. Tegelijk is het ook wel nieuw voor vrijwel iedereen. Waar het ons om gaat is dat er op bilaterale wijze en met eigen verantwoordelijkheid, maar in een juiste juridische opzet en structuur, mede-eigenaarsrelaties ontstaan. Het heet niet voor niks een aandeel. Je neemt deel aan iets. Als je dat goed doet, dan snijdt het mes aan twee kanten: want met gelijkstelde belangen zijn jouw co-owners dan tevens ook je allerbeste ambassadeurs.’’

Bouwen aan een community

Er zijn vele mooie voorbeelden van bedrijven die Eyevestor hebben gevonden, denk aan Boerschappen, Grutto, Sharepeople en Fish Tales. ,,Eigenlijk allemaal bedrijven die de hele keten waar ze in werken aanpakken in hun businessmodel.’’ Volgens Dalen Meurs is Neleman Organic Vineyards een prachtig voorbeeld van een bedrijf dat via Eyevestor vier succesvolle investeringsrondes heeft gedaan. Neleman zet vol in op zuiver biologische, duurzame wijnbouw en het maken van de lekkerste wijnen. En wil dat graag samen met anderen doen.

Het kapitaal is of wordt onder meer gebruikt voor behoud van oude wijntakken, het bouwen van een eigen distributiecentrum in Spanje, de overname van een bottelarij, het aantrekken en behouden van talent en verdere verduurzaming van het assortiment. Neleman heeft als doel 10.000 mede-eigenaren in 2023. Dalen Meurs: ,,Wie een stukje Neleman koopt, helpt de wijnwereld verduurzamen met neveneffecten om de ecologie en de bijenpopulatie te herstellen. Neleman bouwt op deze manier aan een enorme biologische wijncommunity, met fans en ambassadeurs als investeerders. Naast publiciteit en loyale klanten levert ze dat nog veel meer op.’’

Dalen Meurs wil met Eyevestor en zijn team het goede voorbeeld geven. Foto: Ruud Voest.

'Geldscheppende bankwereld wekt perverse prikkels op'

Dalen Meurs heeft geen fiducie meer in het financiële systeem: het is volgens hem gebaseerd op schuld doordat elke euro uit een lening ontstaat, een schuld euro dus. Dat besef ontstond in 2008, het jaar van de grote bankencrisis. Dalen Meurs werkte bij de Citibank in Londen en verdiende bakken met geld. ,,Ik was zo’n kereltje dat druk met bonussen en mezelf bezig was, met een groot huis in België.’’

En toen kwam de crisis. De waarde van zijn huis kelderde met vier ton. ,,Ik voelde me een gevangene van mijn eigen handtekening, met een forse hypotheekschuld: mijn huis stond onder water. Vervolgens heb ik me verdiept in het financiële systeem en kwam al snel tot de conclusie dat we in een schuldmaatschappij leven. En dat de geldscheppende bankwereld perverse prikkels opwekt, de financiële economie en de reële economie uit elkaar trekt.’’

Dalen Meurs heeft niet de illusie dat hij in zijn eentje de schuldmaatschappij kan veranderen in een aandeelmaatschappij, maar wil met het in 2015 opgerichte Eyevestor wel het goede voorbeeld geven. Zodat ondernemers gezonder kunnen ondernemen vanuit hun eigen vermogen. En tegelijk dat betrokken deelnemers kunnen investeren in waardevolle bedrijven waar ze bijhoren. Verbondenheid in optima forma dus, voor alle betrokken partijen. Want dat is waar Eyevestor voor staat.

UP